KICKEN ERICSON, SONJA JANSSON, ÅSA JONASON, BIRGITTA NORDSTRÖM

7 oktober – 5 november, öppettider kl 11 – 16 ons-tors, lör-sön. För bokning av visningar, se nedan.

Konstnärskap, levd erfarenhet och ett varsamt utforskande utgör grunden för utställningen på Ölands museum Himmelsberga, där förlustens realitet möter konstens kraft.

Konstnärerna gestaltar frågor om sorg och saknad, de undersöker begrepp som gränstillvaro, besvärjelse och handens repetitiva arbete. Många små stygn aktiverar frågor om födelse, liv och död och den kropp och tid som blir oss givna. Genom måleri, skulptur, broderi och väv rör konstnärerna sig i sorgens och livets kraftfält. De manar fram en plats som både finns och inte finns, en passage, ett mellanrum i tiden. Svåra händelser, som suicid och förlust av ett litet barn, är ämnen som det råder en tystnadskultur kring.

Den tystnaden bidrar de till att bryta med sin konst.

Visningar:

Visning av utställningen i närvaro av de medverkande konstnärerna, med inbjudan till ett efterföljande samtal, den 21:e oktober  kl. 14 – 16

Extra visning och möjlighet till efterföljande samtal går att boka till torsdagar och fredagar under hela utställningsperioden för skolor, högskoleutbildningar, arbetsplatser och andra intresserade grupper.

För bokning av visning:  tel: 073-314 65 88 kontoret@olandsmuseum.com